Cal
incorporar el gènere a allò urbà i fer visibles les dones en
l’espai públic, lloc d’on hem estat sistemàticament expulsades,
ignorades i invisibilitzades
Sela Andreu
La
ciutat ha estat tradicionalment pensada pels homes i per als homes,
imaginada i dissenyada en termes productius i de separació de
funcions. L’espai urbà en què vivim, doncs, no és neutre; la
seua disposició atorga privilegis i ordena prioritats.
Pensar
allò urbà des d’una perspectiva de gènere implica redefinir els
objectius d’acord amb les diferents necessitats de les persones i
posar les seues vivències i experiències en el centre de les
polítiques. No obstant això, no s’ha de confondre “gènere”
amb “dones”. El gènere, com a construcció simbòlica i
cultural, és un sistema relacional que s’utilitza per a assenyalar
les característiques i els rols socialment atribuïts a homes i
dones.
És
un lloc comú que les persones vivim la ciutat de distinta manera
segons el nostre gènere, edat, classe social, cultura, nivell de
formació, etc. En l’ús, dones i homes, xiquets i xiquetes, joves
i persones grans, ens apropiem i sentim l’espai urbà de manera
diferent.
Analitzar
la ciutat des d’un enfocament de gènere descobreix distintes
geografies quotidianes pel que fa a estils de vida, mobilitat i
comportament. En la nostra societat, les dones continuem
desenvolupant la gran part de les faenes de casa i d’atencions,
d’acord amb la lògica de la divisió sexual del treball i els rols
de gènere socialment assignats, que regeixen també les nostres
ciutats. Espacialment això es tradueix, per exemple, en pautes de
mobilitat diferenciades. Així, mentre els recorreguts que dibuixen
els homes quan es mouen per la ciutat tendeixen a ser pendulars
(anada i tornada de la faena), els desplaçaments de les dones solen
ser més complexos i poligonals com més persones dependents tinguen
a càrrec seu, ja que enllacen l’anada i la tornada de la faena amb
altres activitats com ara acompanyar o recollir els fills i les
filles del col·legi, anar a comprar, la cura i l’atenció de
persones grans, etc. Aquest repartiment de tasques i rols, doncs,
condiciona la nostra mobilitat i ordena els temps de la ciutat.
La
percepció de la por i la inseguretat en l’espai públic també
varia en funció del gènere. I és així que, de vegades, les dones
modifiquem els nostres recorreguts o, especialment si anem soles o és
de nit, evitem certs llocs. Per a reflexionar sobre aquest tema va
sorgir el projecte de ‘Mapes de la Ciutat Prohibida’ (Bilbao), on
a través de tallers participatius amb dones s’identificaven llocs
conflictius, els anomenats “punts negres”.
Ja
fa més de vint anys (Pequín, 1995) que es parla de transversalitzar
el gènere, és a dir, incorporar la perspectiva de gènere en totes
les polítiques i els programes de manera que, abans de prendre cap
decisió, es faça una anàlisi dels seus efectes sobre dones i
homes. El principi de transversalitat ( gender mainstreaming, en
anglés) parteix de la consideració que tota acció, política o
programa té conseqüències diferents per a homes i dones. A
Espanya, aquest principi es recull en la Llei orgànica 3/2007, de 22
de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, on en
l’article 31 es refereix a la transversalització de gènere en les
polítiques urbanes i l’ordenació territorial.
L’estratègia
de transversalitat, mal entesa, es tradueix tanmateix a obviar
esforços específics i polítiques concretes per a promoure la
visibilitat de les dones. El que cobra un interés especial a la
ciutat, espai públic per excel·lència, d’on hem estat
sistemàticament expulsades, ignorades i invisibilitzades. Cal,
doncs, treballar des de dues òptiques complementàries, això és,
incorporar el gènere i les dones a allò urbà.
Per
això aplaudisc els esforços que des d’aquesta ciutat de València
van fent-se en pro de la incorporació del gènere (valguen com a
exemples jornades i exposicions sobre la ciutat, el gènere i les
dones; el “Llibre blanc de la política urbana de la Generalitat”
o el concurs d’idees de la plaça de Bruges), però també les
accions que visibilitzen les dones (carrers amb nom de dona o
semàfors paritaris). És important, no obstant això, que aquestes
actuacions no es queden en allò anecdòtic i superficial. Hi calen,
doncs, més compromisos i més sòlids. I potser la revisió en curs
del PGOU de València siga una finestra d’oportunitat en aquest
sentit.
Artícle publicat el 18/10/2016 al blog Malalts de ciutat de eldiario.es/cv/malalts/
No hay comentarios:
Publicar un comentario